Eftersök med Jonna

Idag har jag följt med på älgjakt. Åkte ut till torpet till kl 6 imorse. Sen begav vi oss ut i skogen. Jag gick tillsammans med brorsan och hunden. När vi hade varit ute ett tag försvann hunden och kom aldrig tillbaka så vi gick för att hämta den. Då visade det sej att han hade hittat en död älg.
En av killarna i jaktlaget hade igår skjutit på en älg, men som dom inte hittade trots att dom spårade med en av jakthundarna, så dom misstänkte bom. Bom var de ju uppenbarligen inte då. Så när vi skulle åka och hämta älgen så tog jag med Jonna för att testa spåra med henne.
Ja satte henne på skottplatsen och hon tog upp spåret direkt. Hon spårade kors och tvärs och fram och tillbaka på ett område. Efter ca en timme bestämde vi oss för att avbryta eftersom vi inte visste hur länge älgen hade sprungit runt innan den dött. Vi hade ju kunnat gå i evigheter innan hon gått hela den slingan. Hon genar inte Jonna utan följer exakt spåren älgen gått. Bra spårhund!
Jag tog Jonna och gick fram till älgen som låg ca 75 m från där jag tog av henne från spåret. Då gick hon fram till älgen och nosade lite på han. Tyckte inte att han var läskig eller överdrivet intressant.
När dom sedan tog ur älgen upptäckte dom att han fortfarande var varm innuti och var skjuten i magen. Så förmodligen hade han sprungit omkring rätt många timmar. 
Så Jonna hade nog fått spåra länge om hon skulle spåra hela vägen fram. Men hon gjorde ett riktigt bra jobb! Trots att hon korsade samma spår flera gånger så växlade hon aldrig över utan följde de exakt som älgen förmodligen gått!













Efter vi jagat färdigt för dagen la jag ett personspår till Dirie. Hon spårade exemlariskt idag! Apporterade alla pinnar och även en död liten mus.. bläää!
Verkar lovande inför tävlingen på lördag iaf! =)



Kommentarer
Postat av: elin

fan va kul!!!! vill också på älgjakt! men jag tyckte de va grymt skoj att du fått massa inspiration. vad tror du de går å göra med min frilla? puss

2010-09-16 @ 14:35:36
URL: http://elinmalmsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0