Den som väntar på något gott..

Jag skulle ju lägga upp de här receptet för länge sen, men jag har glömt bort det! Så nu kommer de.. håll i er!

Vit Chokladkladdtårta

Ingredienser

250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl
Glasyr:
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.




Jag brukar faktiskt skippa konjaken och byta ut glasyren mot vispad grädde och frukter!
Denna kaka är helt sjuuuukt god! =)





Kommentarer
Postat av: Marajja

Jaa!!=)) äntligen!! baka baka baaaakaaa... puss!!

2011-02-21 @ 22:29:53
URL: http://miaria.blogg.se/
Postat av: Therese &Co

aaahhh! lät farligt god!

2011-02-21 @ 22:42:57
URL: http://domestictherese.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Men va fasen, Erica! Skulle inte gått in hit, jag som typ slutat med sånt. Men på lördagar får man ju fuska lite, då är detta en stark kandidat ;)



2011-02-22 @ 10:37:43
URL: http://www.pudelrock.hundsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0